Ιωάννης Παπαγιαννόπουλος Χειρουργός Πρωκτολόγος. καραολή και Δημητρίου 92, Εύοσμος

Ορθίτιδα

Ορθίτιδα τι είναι

Η ορθίτιδα αποτελεί μία φλεγμονή της εσωτερικής επιφάνεις του ορθού, το οποίο είναι τμήμα του παχέος εντέρου. Πιο συγκεκριμένα, το ορθό είναι ένας μυϊκός σωλήνας που καλύπτεται στην εσωτερική του επιφάνεια από βλεννογόνο. Το ορθό συνδέει τον πρωκτικό σωλήνα με το παχύ έντερο και αποτελεί την δίοδο μέσα από την οποία περνάνε τα περιττώματα πριν εξέλθουν από τον πρωκτό.

Η ορθίτιδα ως φλεγμονή του ορθού, μπορεί να είναι υπεύθυνη για πόνο στο ορθό, αιμορραγία και εκκρίσεις, διάρροια, όπως επίσης και για μία επίμονη αίσθηση αφόδευσης που είναι διαρκής. Τα εν λόγω συμπτώματα μπορεί να έχουν σύντομη χρονική διάρκεια, μπορούν όμως να γίνουν και χρόνια.

Ορθίτιδα πότε εμφανίζεται

Η ορθίτιδα εμφανίζεται συχνότερα σε ασθενείς με την φλεγμονώδη νόσο του Chron.  Mία ακόμη συχνή αιτία για την εμφάνιση της ορθίτιδας είναι τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, ενώ μπορεί να εκδηλωθεί και ως μία από τις παρενέργειες των ακτινοθεραπειών για την θεραπεία ορισμένων καρκίνων.

Ορθίτιδα συμπτώματα

Τα συμπτώματα της ορθίτιδας μπορεί να περιλαμβάνουν τα παρακάτω :

1. Συνεχή ή συχνή και επίμονη αίσθηση για αφόδευση
  2. Αιμορραγία και πόνος στο ορθό
  3. Έκκριση βλέννας από το ορθό
  4. Πόνος στο αριστερό τμήμα / πλευρά της κοιλιάς
  5. Αίσθηση φουσκώματος / πρηξίματος στην περιοχή του ορθού
  6. Διάρροια
  7. Πόνος εξαιτίας της αφόδευσης

Ορθίτιδα – αίτια

Η φλεγμονή της επιφάνειας του ορθού μπορεί να οφείλεται σε διάφορες άλλες ασθένειες και καταστάσεις, όπως :

• Φλεγμονώδης νόσος του εντέρου – Έχει παρατηρηθεί ότι στο 30% περίπου των ασθενών που πάσχουν από φλεγμονώδη νόσο του εντέρου (γνωστή και ως νόσος του Chron ή ελκώδης κολίτιδα), πάσχουν και από φλεγμονή του ορθού.

Ορθίτιδα – λοιμώξεις

• Λοιμώξεις – Η ορθίτιδα μπορεί να προκληθεί και από τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, τα οποία μεταδίδονται κυρίως από άτομα που έχουν έρθει σε πρωκτική επαφή. Στα μεταδιδόμενα αυτά νοσήματα που είναι υπεύθυνα για την εμφάνιση ορθίτιδας, περιλαμβάνονται : η γονόρροια, η χλαμύδια και ο έρπης των γεννητικών οργάνων.
  • Άλλες λοιμώξεις που μπορούν να προκαλέσουν ορθίτιδα, είανι αυτές που σχετίζονται με τροφικές δηλητηριάσεις όπως η σαλμονέλα, shigella και campylobacter.

Ορθίτιδα – ακτινοθεραπεία

• Ακτινοθεραπεία για καρκίνο – Κατά την θεραπεία ορισμένων καρκίνων με ακτινοθεραπεία στην περιοχή του ορθού ή σε κοντινές περιοχές όπως ο προστάτης, είναι δυνατόν να προκαλέσει ορθίτιδα, η οποία μπορεί να εκδηλωθεί κατά την διάρκεια της ακτινοθεραπείας και να διαρκέσει κάποιους μήνες μετά το τέλος της θεραπείας με ακτινοβολία. Υπάρχει και η περίπτωση κατα την οποία η ορθίτιδα μπορεί να εμφανιστεί χρόνια μετά το τελος της ακτινοθεραπείας.

Ορθίτιδα – αντιβιοτικά

• Αντιβιοτικά – Κάποιες φορές στην διάρκεια της θεραπείας μίας λοίμωξης με αντιβιοτικά, τα συγκεκριμένα φάρμακα σκοτώνουν και χρήσιμα βακτήρια στο έντερο, με αποτέλεσμα τα βλαβερά βακτήρια (όπως το Chlostridium Difficile) να αναπτυχθούν ευκολότερα στο ορθό.

Ορθίτιδα – στομία

• Ορθίτιδα σε στομία – Η εμφάνιση ορθίτιδας μπορεί να προκληθεί και σε άτομα τα οποία έχουν υποβληθεί σε συγκεκριμένους τύπους χειρουργικών επεμβάσεων στο παχύ έντερο, που γίνονται με σκοπό την παρεκτροπή της διέλευσης των περιττωμάτων από το ορθό μέσω ενός χειρουργικά δημιουργημένου ανοίγματος (στομία).

Ορθίτιδα – παράγοντες κινδύνου

Στους παράγοντες κινδύνου σε ότι αφορά την εμφάνιση ορθίτιδας, περιλαμβάνονται :

• Μη ασφαλές σεξ – Ο κίνδυνος εμφάνισης ορθίτιδας αυξάνεται με την χρήση πρακτικών που σχετίζονται με τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα (ΣΜΝ). Ο μεγάλος αριθμός διαφορετικών σεξουλικών συντρόφων, η επαφή χωρίς την χρήση προφυλακτικού η με σύντροφο που ήδη νοσεί από κάποιο ΣΜΝ, αυξάνουν κατά πολύ τον κίνδυνο μόλυνσης από κάποιο σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα και κατ’επέκταση τον κίνδυνο εμφάνισης ορθίτιδας.
  • Φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου – Μία ήδη υφιστάμενη φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (νόσος του Chron ή ελκώδης κολίτιδα) επαυξάνει την πιθανότητα και τον κίνδυνο εκδήλωσης ορθίτιδας.
  • Ακτινοθεραπεία για καρκίνο – Αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης ορθίτιδας υπάρχει και όταν διενεργείται θεραπεία με ακτινοβολία προς την κατεύθυνση ή κοντά στο ορθό, όταν πρόκειται για την θεραπεία του καρκίνου του ορθού, των ωοθηκών ή του προστάτη.

Το παραπάνω άρθρο διέπεται από ιατρική δεοντολογία, βασίζεται σε διεθνή ιατρικά άρθρα, δεν είναι διαφημιστικό και ο σκοπός του είναι η σύντομη ενημέρωση του κοινού. Η ανάγνωση του δεν υποκαθιστά την επίσκεψη στον ειδικό χειρουργό πρωκτολόγο, ούτε παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες που θα οδηγήσουν το κοινό σε λανθασμένα συμπεράσματα